joannekemels.nl
Welkom bij joannekemels.nl
Een nieuwe website met een nieuwe look & feel én naam!
Vanaf nu werk ik niet meer onder de bedrijfsnaam “In Process” maar gewoon onder mijn eigen naam Joanneke Mels. En dat heeft alles te maken met focusverandering.
Focusverandering
Als je net als ik een ZZP-er bent dan was het in het verleden heel gebruikelijk om aan te geven wat je allemaal gedaan hebt. Het ging dus vooral om het DOEN. Vandaar ook dat ik in 2010 heb gekozen voor “In Process” als bedrijfsnaam.
De afgelopen jaren is hier verandering in gekomen. Mijn ogen zijn vooral geopend door de samenwerking met Mariska Lokkers van Goedeteksten.nl. Zij is iemand die op de stoel van bezoeker van de website gaat zitten en jou de vragen stelt die je anders niet snel te horen krijgt.
Opdrachtgevers zijn namelijk op zoek naar mensen die bij hun bedrijf passen en bij de opdracht die moet worden uitgevoerd. Daarbij willen ze in eerste instantie weten wie je bent en wat je zou kunnen betekenen voor hun bedrijf. Het gaat er dus om wie je bent, niet wat je doet. Het gaat om ZIJN. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om van www.in-process.info over te stappen naar joannekemels.nl.
Maar er is ook een andere verandering te zien: Mijn oude website was ingedeeld in het soort werk wat ik deed namelijk: Projecten, Advies en trainingen. Het idee erachter was dat een potentiële opdrachtgever direct op de pagina terecht kwam die voor hem of haar bestemd was en dan kon zien welke opdrachten ik allemaal al gedaan had. Handig toch?
Niet echt dus… De kans dat een potentiële opdrachtgever afhaakt omdat hij of zij werkzaamheden ziet die niet helemaal aansluiten bij de opdracht die moet worden uitgevoerd, is aanwezig. Geen enkele opdracht is immers gelijk. Door als eerste aan te geven wie je bent en wat je voor een opdrachtgever kan betekenen, is de kans dat je de aandacht vasthoudt veel groter.
Mindmap
Maar hoe ga je dan te werk bij het maken van een nieuwe website? Omdat ik erg visueel ben ingesteld, maak ik vaak een mindmap om alle onderdelen in kaart te brengen. Voor de website zag dit er als volgt uit:

Met deze mindmap, de gesprekken die ik met andere ondernemers heb gevoerd en natuurlijk ook door het bekijken van websites van andere zzp-ers, is mijn website geworden zoals die nu is. Daarbij heb ik gekozen voor een overzichtelijke website met 3 pagina’s.
Joanneke Mels
Op de homepage, die ik "Joanneke Mels" (tip voor SEO!) heb genoemd, staat de belangrijkste vraag die ik wil beantwoorden voor de bezoekers van mijn website: Waar kan ik je mee helpen? Deze vraag heeft alles te maken met het onderdeel “Boodschap” in de mindmap. De vraag WAT (het begeleiden van veranderprocessen), WIE (MKB én ZZP-ers) en HOE worden hierbij beantwoord.
Ook vertel ik welke visie ik hierbij heb én welke achtergrond. Zo wordt het plaatje compleet wat mij betreft. Mocht een potentiële opdrachtgever willen weten welke opdrachten ik de afgelopen jaren heb gedaan dan kan dat door op link naar LinkedIn te klikken. Zo hoef ik alleen de gegevens op LinkedIn te updaten (wat ik toch altijd al deed) en niet ook nog op mijn website.
Actueel
Er is één belangrijk verschil met mijn oude website, namelijk de pagina “Actueel”. Ik ben namelijk iemand die heel veel leest; boeken, kranten of blogs, een dag niet gelezen is een dag niet geleefd! De kennis die ik hiermee opdoe, gebruik ik natuurlijk in mijn werk, maar het is veel leuker om dit te delen. En wat is een mooiere plek dan op je eigen website! Hiermee geef je potentiële opdrachtgevers natuurlijk ook meer inzicht in wie je bent.
Contact
De call-to-action, zoals dat zo mooi heet in websiteland, is te vinden op de pagina “Contact” met de slogan “Laten we verbinding maken”. Want dat is waar het om draait. Ik wil in contact komen met ondernemers en zzp-ers die op zoek zijn naar iemand waarmee ze kunnen sparren, waar ze een project aan kunnen toevertrouwen of die een training verzorgt. De call-to-action is trouwens ook te vinden aan het eind van de homepage en ook op de pagina Actueel, waar je dit artikel hebt gevonden. Zo laat je geen plek onbenut om in contact te komen.
Een aantal onderdelen van de mindmap heb ik nog niet benoemd, maar hebben op de achtergrond wel een rol bespeeld bij het ontwerpen van de website. Heb je hier interesse in of ben je je eigen website aan het bouwen of veranderen? Neem dan contact met mij op, dan kunnen we kijken of ik iets voor je kan betekenen!